torsdag den 20. november 2014

Turen til Koh Lipe

Udhvilet,glade og klar på ø-livet,vågnede vi om formiddagen.Det havde været dårligt vejr på øen i et stykke tid,men det var blevet bedre her den sidste uges tid,fik vi at vide.Så vi forhørte os med folk på øen,om det blæste osv.Umiddelbart var jeg mest på at tage færgen med a/c fra Pak Barra til Koh Lipe,men der var kun en afgang,kl.11.30 og dér kørte vi først fra Had Yai.Så det blev med speedbåd (der var 3 afgange om dagen) kl.15.30.
Vi bestilte en privat bil/mini van,som kørte os fra Had Yai til Koh Lipe.Her var det noget nemmere at sidde og amme Luna og desuden kunne vi stoppe på en tankstation for at købe lidt forsyninger og evt. gå på toilettet.Vi havde nemlig hele bilen for os selv.
Og hvor er jeg glad for at have gjort det.Første del af turen var Luna oppe og kiggede ud og hyggede sig.Derefter blev hun ammet og faldt i søvn og sov nærmest restenen af turen.

Vi kom til Pak Barra ca en time og 45 min efter.Der var ca en time til før vi kunne komme ombord (dog i Thailand er intet sikkert,da der ofte er forsinkelser +30 min).Så vi fik os en is kaffe.Luna var atter sulten,så vi fik lov til at sidde indendørs hos nogle bekendte,hvor jeg kunne amme hende.

Da hun ikke var videre sulten,besluttede vi os at tage ned,hvor man checker ind.
Ved check in koster det 20 B yderligere pr mand (selve båd billetten køber man bl.a hos nogle af de mange bureauer som findes i Pak Barra og billett prisen er næsten samme hos alle udbydere),og de betales inden afgang.
På vejen til venteværelset købte vi noget lækkert frisk kokosis(40B for en stor kokosnød med 4-6 kugler).

Vi kom dog aldrig afsted til tiden (ikke fordi det undrer mig det store).
Der var 2 firmaer,der sejlede og vi skulle med båden med de mange thaier,
De gode siddepladser foran var ikke optaget (de er noget større end dem omme bagved),så dér satte vi os og det var helt rigtig valgt.Her brugte vi vores paraply til at skærme for.
Igen de første 20 min var hun vågen,men så blev hun ammet og sov restenen af turen.
Det bumpede lidt,men det var en god dag at tage afsted på.Luna var godt tilfreds.

Vi blev denne gang sat af på Sunset beach, hvilket normalt ikke sker.Dette var pga den stærke strøm på Pattaya og Sunrise Beach.
Det er lidt underligt,hvordan deres system fungerer (eller mangel på samme),men når man nærmer sig Koh Lipe,bliver man først sat af på en lille flydende ponton plads,hvor man skal af og så skal man yderligere betale 50Baht for en longtail, som skal sejle én hen til stranden,som er ca 300-500 meter foran én.
Det er noget besværligt,når man så har en masse bagage og et barn og de stiger de ellers har ned til longtail bådene,er lidt besværlige at stige ned af.
Men der er intet at gøre,da du står ude på havet og vil jo gerne ind til øen hurtigst muligt.

Det er faktisk lavet,så det lokale sigøjner folk,Chao Lay folket,har et arbejde.Men hvor ville jeg hellere betale de 50 B oveni speedbåd prisen og slippe af med alt det postyr.
Vi fik fat i en longtail og Luna fik høreværn på.De kan nemlig virkelig larme,de både.
Men denne var faktisk ok.Så hun fik dem hurtigt af igen (men mor nåede at få et billede af det).

Da vi kom til stranden stod der nogle fra div hoteller og afventede deres gæster.Vi ville blive afhentet af en lokal taxa og den kom ca 10 min efter.Vi kom til stranden omkring kl.17.30,så det var ikke kogende at stå på stranden,men faktisk rart.

Taxaen kom og tog vores bagage til hotellet og vi valgte selv at gå til dertil.
Så Luna blev placeret i klapvognen og så gik vi.På vejen fik vi et par myggestik,men Luna fik dog ingen,og det var det vigtigste.

På vejen til hotellet kom taxaen med vores nøgle og vi kom ind i vores bungalow,hvor al bagagen allerede var placeret.

Vi pakkede lige hurtigt ud,tog et bad og så tog vi ud til vores venner,som har en restaurant og bar tæt ved hotellet.
De laver så god mad,og vi var meget sultne.
Da vi kom frem,var det et glædeligt gensyn og Luna blev hurtigt nappet fra os og vi kunne for en gangs skyld spise sammen uden bekymringer.Luna ville nemlig gerne være hos den thailandske kvinde,som er ejer af restauranten.
Der blev bestilt 3 retter,som vi kunne dele og hvor var det nogle lækre retter!
Ved 21 tiden måtte vi dog trække os tilbage til hotellet.Luna var klar på at sove efter en hel dag med transport og nye indtryk.
Hun blev puttet,ammet og sov ret hurtigt.
Nyt eventyr ventede hende..og ikke mindst mere ro og fred (næsten da)