torsdag den 4. februar 2016

Rejse billigere og +/- ved at spare.

Så skete det igen og vi er taget afsted mod Thailand.
Selvom det er 4.tur for vores datter,så er det en ny tur for hende og for os på mange punkter.
Luna er blevet noget større og mere bevidst,så det påvirker selvfølgelig også rejsen.Både med søvnen,underholdningen på flyet,mad og drikke,humøret osv.
Derudover har vi valgt at mellemlande  istedet for at tage turen direkte, som vi ellers har gjort for at spare lidt.
Men kan det overhovedet svare sig?

Vores tur startede egentlig meget fint.Vi kom lidt senere ud af døren,men vi havde checket ind i forvejen (dette kunne gøres 36 timer forinden) og da vi kom i lufthavnen,kunne vi alligevel ikke aflevere vores bagage før 2 timer inden flyafgangen (vi havde regnet med 3 timer).
Men der var jo en mellemlanding,så først skulle vi flyve til Helsinki og så videre mod Bangkok.Vi havde valgt at flyve med Finn Air.

Luna faldt i søvn i lufthavnen før vi kom til en skranke for at aflevere bagagen og sov en time.
Det kedelige var,at vi ikke kunne sidde sammen fra Helsinki til Bangkok.
Der var kun få pladser tilbage,så min kæreste sad foran mig.Men det var trods alt bedre end sidde hver sit sted.
Vi håbede dog lidt på,at pladserne til børnefamilierne var 'låst' i deres eget system som fx hos Thai Airways og at de så ville hjælpe os at sidde sammen som en familie;men nej,desværre.

Damen ved skranken sagde, at vi kunne spørge i Helsinki ved gaten,men at hun ikke kunne love noget.
Det gode var dog, at vi fik lov til at tage klapvognen med helt op til gaten,hvilket var rigtig rart.

Da vi kom igennem sikkerhedskontrollen osv,vågnede Luna.
Det gik smadder fint bagefter.Vi fik shoppet lidt til vores venner i Thailand,lidt solcreme,lidt frokost og så lidt vand til turen.
Så mødtes vi med vores venner,som også rejste med deres lille datter på 10mdr og skulle videre mod Koh Lipe med os og vi fik en hurtig sludder.

Det viste sig,at et andet par,som de kendte også skulle rejse med samme fly som dem og de skulle også til Koh Lipe.De kendte så også nogle af vores venner,som befandt sig på øen nu.
Dem hilste vi så også lige på.
....Sikke en lille verden🌏

Flyveturen fra København til Helsinki tog ca 1,5 time,men desværre var vores fly forsinket en halv time og da vi kun havde 40 min fra vi landede til vi skulle videre til Thailand,var der pludselig lidt pres.Heldigvis havde vi overhørt andre rejsende fra København til Bangkok,så vi prøvede at berolige os selv ved at sige,at 'selvfølgelig' måtte flyet da vente på så mange rejsende istedet for at ombooke billetterne og give kost og logi.

Selve turen ift Luna gik fint.Der var fin underholdning i form af klistermærker og bøger,som hun havde fået i sin egen taske.

Da vi landede i Helsinki var vi lidt spændte ift vores næste fly,men det viste sig,at det var 30 min forsinket.
Vi skulle dog igennem et paskontrol og gaten lå selvfølgelig længst væk,hvor vi var landet.Vi nåede dog at komme helt til gaten og så kom boarding skiltet op.
Ved skranken prøvede vi så at spørge om vi evt kunne få nogle pladser sammen,men det kunne ikke lade sig gøre,da flyet var fuld booket.Suk..Nå, men da altid noget vi sad nogenlunde tæt på hinanden.
Ombord på flyet faldt Luna hurtigt i søvn.Hun var helt smadret.Hun sov næsten lige efter vi lettede og så ca 3 timer.Så min kæreste og jeg tænkte,at hun nok sov den lange lur nu.

Vi fik aftensmad ombord.Dog var der ikke noget til Luna.Heldigvis havde vi købt lidt til hende i København.På dét tidspunkt lå hun dog og sov.
Når man fx flyver med Thai Airways,så er de meget obs på barnet og man får mad til børnene (alt fra babymad til 'toddler' mad).
Det savnede jeg lidt på Finn Air.

Luna vågnede efter 3 timer.Hun var ret rolig og hyggede sig heldigvis.
Da det var sovetid på flyet,var Luna til gengæld ikke træt.Så det var en udfordring at holde hende beskæftiget mens andre 'sov'.
Hun begyndte så småt at blive træt men så blev lyset tændt og der skulle snart komme morgenmad.Det var rigtig svært for hende at falde i søvn.
Ca en time inden landingen fik jeg hende til at sove.Hun kom op i en bæresele og blev 'vugget' i søvn,men det gjorde hun kun i en halv time,da hun vågnede grædende op efter der var en høj stemme fra højtaleren,som skulle give en meddelelse.Det føltes virkelig op ad bakken.
Ankom til Bangkok ved 7.30 og tog hurtigt en taxa og her nåede Luna også at falde i søvn..halv time inden vi nåede hotellet..Suk...

Jeg synes Finn Air virker fine...hvis man ikke er en børnefamilie.Det var en ny maskine og meget 'spacy'.Personalet virker søde og der lidt mad og drikke (der er lidt øl og vand ved maden og derefter kan dette tilkøbes).

Dog rejser man som en børne familie,så er Thai Airways så meget bedre.Deres service er først og fremmest meget bedre,de har mere fokus på børnefamilier og har man glade forældre,så har man også glade rejsende ombord (ved at der er mange som frygter de værste scenarier ombord,når de ser børn).
Bare det at kunne få en speciel plads; bare at kunne sidde sammen som familie,gør det aå meget nemmere,da der er mere hjælp at hente fra den anden forælder fx ved spisning eller når barnet skal sove og fylder lidt.
Næste gang vi rejser har Luna så et sæde for sig selv og vi skal betale for en almindelig billet,så der vil det være underordnet,men jeg savner nu alligevel Thai Airways og den direkte rejse uden stress og tanker om hvorvidt man når nu det næste fly...